jatuh bangun dan bangun lagi.


Jatuh, Bangun dan Berdiri adalah satu proses yang semua orang akan lalui sehingga kita mampu untuk berjalan dan berlari seperti sekarang. Melihatkan betapa bersungguhnya si anak kecil yang riang bertatih, tidak mengetahui apa-apa, tetapi begitu gembira apabila dapat merasai nikmat sepasang kaki yang dikurniakan oleh ALLAH s.w.t.
Si anak kecil tidak pernah mengenal erti kegagalan!

Apabila terjatuh, mereka bangun, berdiri semula, kemudian coba untuk berjalan tanpa perlu dikawal…

Coba kita ambil hikmah dari keunikan dan keindahan ciptaan ALLAH s.w.t yang paling sempurna ini, si anak kecil yang coba untuk berjalan. Ya, memang mereka tidak mengenali arti kekurangan atas kemampuan mereka untuk berfikir, tetapi tidakkah kita sadar, betapa kasihNYA TUHAN kepada kita? Atas sifatNYA yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, Walau kita berada dalam kekurangan dan serba kekurangan, kita tetap mampu berjalan walaupun kita jatuh berkali-kali?

Kegagalan itu adalah satu perkara lumrah dalam kehidupan kita sebagai manusia. Kita dididik agar terus berusaha sehingga berjaya. Tiada perkara di dunia ini yang tidak memerlukan usaha kecuali dengan izinNYA.

Sedangkan Rasulullah s.a.w dididik dalam keadaan yang cukup payah, sehinggalah baginda diangkat menjadi seorang Rasul dan pemimpin manusia yang paling agung di dunia ini. kita manusia biasa yang memang dibelenggu dengan berbagai nikmat dunia?

Jadi, sama-samalah kita teguhkan semangat, coba belajar menerima kegagalan dan teruskan berusaha sehingga kita mampu capai apa saja yang kita impikan. TUHAN itu Maha Adil lagi Maha Bijaksana, dikurniakan kita nikmat yang bersepadan dengan diri kita. Kuat-kuatkanlah semangat dalam menempuhi apa  yang diturunkanNYA. Cobalah menerima arti kegagalan dalam mengejar impian yang gemilang.

Pos ini dipublikasikan di motivasi. Tandai permalink.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s